dimecres, 18 de març del 2020

Orientacions del Departament d'Educació

Benvolguts/des,

A continuació us proposem un recull de propostes referides a les diferents etapes educatives que ens han fet arribar des del Departament d'Educació.

Orientacions d’educació infantil 

Cal compaginar temps de joc autònom en què l’infant decideixi què vol fer i com, amb temps i activitats compartides amb l’adult. 

Per al temps de joc autònom hem de posar a l’abast de l’infant materials diversos amb els quals pugui elaborar el seu joc: materials per fer construccions, objectes o robes que serveixin per disfressar-se, materials inespecífics (conquilles, bastons, peces de fusta, envasos...), titelles, ninos, cuinetes, contes, fulls, estris d’escriptura... 

Pel que fa a les activitats compartides amb l’adult podem fer diferents propostes que ajuden al desenvolupament de les seves capacitats. Per exemple: 

·             Activitats de comunicació 
o   Llegir contes, demanar als infants que ens els expliquin després, que els acabin de forma diferent... 
o   Mirar contes del web de TV3: Una mà de contes
o   Realitzar un diari i anar-hi incorporant: les anècdotes del dia, retalls d’imatges, petites converses, dibuixos, retalls de paraules de catàlegs... 
o   Triar una història o conte i representar-lo amb titelles o escenificant-lo. 
o   Inventar històries, dibuixar-les, escriure què hi passa (com ho vulguin escriure). 

·             Activitats a l’exterior: 
o   Caminar, córrer, saltar, grimpar, fer equilibris... sempre que sigui possible. 

·             Activitats d’experimentació, en podeu trobar alguns exemples a: 
○ Manual de experimentos 
○ Dinamiks 
○ Aprenent amb les mans 

·             Jocs de taula:
○ Parxís, sudoku, trencaclosques, jocs de cartes, etc 

·             Activitats en entorns digitals: 
o   Enregistrar un àudio o un vídeo amb un conte, una cançó o un relat amb l’infant com a protagonista, i escoltar-lo o veure’l. Comentar amb l’infant què poden fer diferent, com ho poden enriquir... 
o   Instal·lar a la tauleta alguna de les apps referenciades al portal Toolbox ... i acompanyar els infants en la tria de l’app, en el funcionament i durant el joc. 
o   Realitzar els jocs que et proposa el web Edu365 

·             Col.laborar en les tasques de la llar 
○  Ajudar en la preparació del menjar: pelar fruita, preparar amanides, preparar el berenar... 
○  Endreçar l’habitació 
○  Parar taula i recollir-la 
○  Plegar i classificar la roba... 


Orientacions d’educació primària 

Cal compaginar temps de lleure i de joc autònom en què els nens i les nenes decideixin què volen fer i com, amb temps i activitats compartides amb els adults. 

Per al temps de lleure i de joc autònom hem de posar a l’abast dels els nens i les nenes recursos i materials diversos amb els quals puguin elaborar els seus jocs: materials per fer construccions, objectes o robes que serveixin per disfressar-se, materials inespecífics, titelles, ninos, cuinetes, contes, llibretes, pintures... 

Pel que fa a les activitats compartides amb els adults es poden oferir diferents propostes enriquidores que afavoreixen els aprenentatges. Per exemple: 

·             Activitats de l’àmbit lingüístic: 
o   Redactar un diari explicant que han fet, anècdotes del dia, retalls d’imatges, com s’han sentit... durant els dies que no han anat a l’escola. Pot ser un diari virtual amb enllaços, vídeos... 
o   Escriure contes, històries, cançons, poemes... (en diferents idiomes). 
o   Planificar i fer un còmic 
o   Enregistrar un audio d’històries, contes, descripcions... 
o   Enregistrar, amb material audiovisual, moments de la vida quotidiana i les explicacions, descripcions, argumentacions... que trobin adients 
o   Escoltar audiollibres 
o   Llegir contes, llibres, demanar als infants que ens els expliquin després, que els acabin de forma diferent, que canvïin algun personatge... 
o   Visualitzar pel·lícules i altres programes com: InfoKDinamiksMandukaUna mà de contesQuè, qui, com? Fish&Chips i recollir en el diari idees o aspectes destacats. 
o   Visitarmuseus virtuals i fer relats, dibuixos... de la visita. Buscar informació d’alguna obra que els hagi interessat. 
o   Inventar representacions amb joguines, titelles, obres de teatre. 
o   Pensar i planificar les vacances escollint llocs a visitar i itinerari a realitzar (google maps). 
o   Preparar alguna entrevista d’opinió sobre algun tema del seu interès. 

●  Activitats de l’àmbit matemàtic: 
o   Gràfica de temperatures. Recull sistemàtic de la temperatura que marca el termòmetre cada dia a una mateixa hora del dia durant dues o tres setmanes. En acabar es pot fer una gràfica que reculli aquestes dades tot indicant la mitjana i explicar què s’hi observa. Si no es disposa de termòmetre es pot consultar la pàgina web del Servei Meteorològic de Catalunya. 
o   Recull fotogràfic de formes geomètriques. Àlbum fotogràfic que recull fotografies d’elements que podem observar, quotidians, indicant les principals formes geomètriques que hi trobem. 
o   Recollida de dades horàries. Recull sistemàtic de dades horàries durant una setmana per a la realització d’una gràfica: temps de dormir, temps de jugar, temps de lectura, temps de veure la tele, etc. 
○  On és més barat? Fer una llista de coses que voldríem comprar anotant el preu que té en diferents botigues online. Identificar quin és el preu més barat, el més car i la diferència de diners que ens podríem estalviar si compréssim el més barat. 
○  Quina oferta m’interessa? Anotar les ofertes on no hi hagi indicat el percentatge de descompte (per exemple 3x2, segona unitat a meitat de preu, etc.). Intuïtivament decidir quina és la millor. Després calcular el percentatge de descompte que et fan en l’article comprat a cadascuna de les diferents ofertes i comprovar d’aquesta manera si la intuïció ha estat la correcta. 
○  Materials autocorrectius de Edu 365. 
○  Aprenent geometria. 

●  Activitats de l’àmbit de coneixement del medi: 
○  Els virus 
Què són? Com són? Quins tipus hi ha? Què és el coronavirus? A qui afecta? A totes les franges d’edat? A tots els països? Els antibiòtics poden servir per lluitar contra els virus? Quina diferència hi ha entre un antiviral i una vacuna? Per què no hi ha ara mateix una vacuna contra el coronavirus? 
○  Les vacunesQuè són? Com funcionen? Com es produeixen? Per què no hi ha una vacuna per al coronavirus? Per què és convenient vacunar-se? Com afecta a tota la població que hi hagi grups de persones que no es volen vacunar? 
○  Seguiment de la pandèmiaConsulteu cada dia la informació que donen els mitjans de comunicació i els portals del Departament de Salut com: http://canalsalut.gencat.cat/ca/salut-a- z/c/coronavirus-2019-ncov/. Feu un comentari cada dia sobre la situació (en un blog, en un clip de vídeo, etc.). 
○  Visitar ciutats i llocs del món a través del google Earth 

●  Activitat d’experimentació i art:
○ Manual de experimentos preescolar Edelin Bravo○ Jugar amb jocs de taula, puzzles, tangram, lego, robots, maquetes...
○ Observar, fer fotografies i recollir al diari.
○ Fer fotografies i gravacions de les observacions realitzades.
○ Fer hipòtesi i recerca de com seran les ciutats del futur (smart cities) i les escoles del futur (smart school) ○ Dinamiks 

●  Activitats amb el mòbil o tauleta:
○ Enregistar un àudio amb un conte, amb una cançó i escoltar-lo. Comentar amb el nen o la nena, què poden fer diferent, com ho poden enriquir... ○ Instal·lar a la tauleta alguna de les apps referenciades al portal Toolbox, Apps educatives validades per docents | Toolbox | mSchools i acompanyar els infants en la seva aplicació. 

● Suport a les tasques de la casa 
○ Col·laborar en la neteja de la llar
○ Ajudar en la preparació del menjar: pelar fruita, preparar amanides, fer el berenar...
○ Endreçar l’habitació
○ Parar taula i recollir-la
○ Plegar i classificar la roba... 


calendari